 |
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030: Rada Ministrów zatwierdziła część szczegółową
Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz m.in. założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. W prace nad ZSU zaangażowane były ekspertki i eksperci IBE. Więcej |
 |
Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce – w pigułce
Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a przygotowana została przez IBE w ramach projekty ReferNet Polska. Więcej |
 |
Znamy raport z międzynarodowego badania TIMSS 2019
Badanie TIMSS przeprowadzono w Polsce w kwietniu i maju 2019 r. Objęto nim 4 882 uczniów z 270 oddziałów ze 149 wylosowanych szkół podstawowych. Stanowili oni reprezentatywną próbę populacji czwartoklasistów. Więcej |
 |
Neuronauka i edukacja: przegląd interwencji i podejść edukacyjnych korzystających z osiągnięć neuronauki
Jak odkrycia nauk zajmujących się funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i umysłu mogą wpłynąć na praktykę edukacyjną? Pod patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych ukazało się polskie tłumaczenie raportu na temat neuroedukacji, które odpowiada na to pytanie. Więcej |
 |
Podsumowanie panelu "Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse”
"Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse” – to tytuł panelu dyskusyjnego, który w dniu 2 grudnia 2020r. otworzył tegoroczne Europejskie Forum Gospodarcze Łódzkie 2020. Organizatorkami panelu były Liderki z Regionalnego Centrum ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w regionie łódzkim: dr Dorota Nawrat-Wyraz i Martyna Kruszyńska-Ostrowska. Panel był pierwszym wspólnym przedsięwzięciem partnerstwa na rzecz wdrażania ZSK zainicjowanego w regionie łódzkim. Więcej |
 |
TIMSS 2019 – znamy wyniki międzynarodowego badania
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło dane dotyczące Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS) 2019. Polscy uczniowie klas czwartych zajęli w nim 26. miejsce w matematyce i 16 w przyrodzie. Więcej |
|
EXCEPT
  
EXCEPT był międzynarodowym, interdyscyplinarnym projektem badawczym, realizowanym w ramach programu HORIZON 2020. Projekt miał na celu dostarczenie informacji na temat szeroko rozumianego wpływu niestabilności i niepewności zatrudnienia, oraz bezrobocia osób młodych na zakres ich wykluczenia społecznego. Badanie miało charakter porównawczy i obejmowało wszystkie kraje Unii Europejskiej oraz Ukrainę. Jako główne wskaźniki wykluczenia społecznego przyjęto zarówno kryteria ekonomiczne - w tym ubóstwo i niski status materialny - jak i aspekty pozaekonomiczne: stan zdrowia i subiektywne samopoczucie osób młodych. Ważnym, analizowanym przez zespół badawczy aspektem była również autonomia osób młodych i ich uniezależnienie od domu rodzinnego.
Główne cele projektu to:
- kompleksowa analiza wieloaspektowego wymiaru wykluczenia społecznego młodzieży,
- badanie dynamicznego procesu wykluczenia społecznego w kontekście perspektyw dalszego życia,
- pozyskanie informacji z punktu widzenia osób młodych zagrożonych wykluczeniem społecznym: samopostrzeganie i strategie radzenia sobie w życiu,
- ewaluacja polityk w obszarze wykluczenia społecznego młodzieży,
- wskazanie dobrych praktyk i nowych rozwiązań w tym obszarze.
W projekcie wykorzystywane były zarówno metody analizy jakościowej jak i analiza danych ilościowych:
- Dzięki zastosowaniu wywiadów indywidualnych prowadzonych z młodzieżą w dziewięciu wybranych krajach europejskich, w tym na Ukrainie, przedstawione zostało jak młodzież o niestabilnym zatrudnieniu bądź pozbawiona pracy, postrzega swoje położenie względem innych rówieśników, jak sobie radzi i jak postrzega swoje perspektywy na przyszłość.
- Wykorzystanie metod analiz danych jednostkowych dla UE-28 pozwoliło na określenie wzajemnych relacji przyczynowo-skutkowych i prześledzenie dynamicznych procesów wykluczenia społecznego młodzieży w różnych kontekstach krajowych.
- Wywiady eksperckie posłużyły jako narzędzie do oceny efektywności polityk krajowych i unijnych, oraz do stworzenia bazy najlepszych praktyk i dostarczenia propozycji reform i procedur, które mogą pomóc w poprawie sytuacji młodych ludzi, borykających się z niepewnością na rynku pracy.
Celem projektu było również dotarcie do jak największego kręgu odbiorców zainteresowanych problematyką sytuacji osób młodych na rynku pracy oraz wykluczeniem społecznym.
Projekt realizowany był w okresie od 1.05.2015 r. do 30.04.2018 r.
- Magdalena Rokicka – lider zespołu
- Małgorzata Kłobuszewska – badacz
- Marta Palczyńska – badacz
- Jędrzej Stasiowski – badacz
- Paweł Kubicki – badacz
- Beata Grzesiak – koordynator
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
|