bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

icon pt

TRACK-VET: Międzynarodowa konferencja online

Zapraszamy na międzynarodową konferencję poświęconą analizie praktyk oraz systemowych rozwiązań odnoszących się do rozwoju oraz oceny kompetencji przekrojowych uczniów w systemach szkolnictwa zawodowego w 6 krajach europejskich: Austrii, Francji, Łotwy, Norwegii, Polski, Słowacji. Więcej
path2integr ico

Path2Integrity: „Jak możemy promować uczciwość w naszych instytucjach badawczych?”

Jak odróżnić fakty od fikcji, które konkurują o naszą uwagę? W jaki sposób możemy najlepiej uczyć o zasadach etyki badań i rzetelności badawczej? Zapraszamy do udziału w „Dialogach Path2Integrity”, które odpowiedzą na te i wiele innych pytań. Więcej
106 ico

Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2020 rozdane

W 3. edycji konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego Kapituła wyróżniła 3 artykuły. To jedyny konkurs w Polsce skierowany do autorów prac o edukacji. Jednym z członków kapituły konkursu jest dr Michał Sitek, pełnomocnika ds. naukowo-badawczych w IBE. Więcej
umiejetnosci

Konferencja „Zawodowcy przyszłości” z udziałem ekspertów i ekspertek IBE

Już 9 listopada br. w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych odbędzie się konferencja poświęcona m.in. przyszłości kształcenia i szkolenia zawodowego w kontekście zmian społecznych i rozwoju technologicznego. Więcej
edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych.

Tematem badań będzie doświadczanie bezsensu w szkole przez uczniów i nauczycieli, a główny problem badawczy określa pytanie o miejsce, jakie w ich światach przeżywanych zajmują poczucie bezsensu własnych działań (tego, co robią w ramach obowiązków szkolnych lub zawodowych) oraz odczuwanie bezsensowności zasad funkcjonowania systemu szkolnego.

Doświadczanie bezsensu w szkole. Badania mikropraktyk edukacyjnych

Ramę teoretyczną badania będzie stanowić fenomenologia społeczna i symboliczny interakcjonizm. Badania będą mieć charakter jakościowy, wykorzystają metody wywiadu pogłębionego, autoetnografii, analizy fenomenologicznej.

Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska przedmiotem badań uczyni przekonania, emocje i interakcje, które kształtują mikropraktyki edukacyjne związane z uczęszczaniem do szkoły i wykonywaniem pracy nauczyciela.

Badaczka skupi się na praktykach, które – z jednej strony – wytwarzają lub wzmacniają w ludziach poczucie braku sensu, a z drugiej – są próbą ucieczki, zwalczania, niwelowania poczucia bezsensu edukacji i szkoły. Pierwsza grupa praktyk obejmuje działania, które wywołują w jednostce pytanie „po co ja to robię?” i wątpliwość, czy dane działanie ma jakikolwiek sens (siedzenie na nudnej lekcji, wykonywanie pracy niepotrzebnej w odczuciu podmiotu, nauka w modelu „zakuj, zdaj, zapomnij” itd.). Drugi typ praktyk skoncentrowany jest na podejmowaniu działań zaradczych wobec poczucia bezsensu (np. chodzenie na wagary, sposoby „zabijania” lekcyjnej nudy).

Działanie badawcze może być w całości zrealizowane w trybie online, jeśli sytuacja epidemiczna nie pozwoli na tradycyjną formę badań.

Badania pilotażowe zostaną sfinansowane ze środków przyznanych w czwartej edycji konkursu MINIATURA, organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018