bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

OKDiN 01 ico

Ogólnopolska konferencja dla dyrektorów i nauczycieli szkół branżowych i techników

Instytut Badań Edukacyjnych objął patronatem ogólnopolską konferencję „Kształtowanie umiejętności uczniów szkół branżowych i techników niezbędnych na rynku pracy", która odbędzie się w dniach 15-16 grudnia 2020 r. W programie m.in. nowa formuła egzaminu zawodowego oraz zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego. Udział w konferencji, która odbędzie się w formule online jest bezpłatny. Więcej
EFG ico

IBE podczas Europejskiego Forum Gospodarczego – Łódzkie 2020

W dniach 2 – 4 grudnia 2020 r. odbędzie się Europejskie Forum Gospodarcze – Łódzkie 2020. W tym spotkaniu ekspertów wezmą udział przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych. Wydarzenie będzie miało formułę online. Więcej
szkola dostepna ico

Konferencja „Szkoła dostępna dla wszystkich uczniów. Przygotowanie kadr do edukacji włączającej - wyzwania, możliwości, bariery” / 10-11 grudnia 2020 / formuła online

Minister Edukacji i Nauki wraz z Instytutem Badań Edukacyjnych serdecznie zapraszają do udziału w konferencji naukowo-metodycznej pt. Szkoła dostępna dla wszystkich uczniów. Przygotowanie kadr do edukacji włączającej - wyzwania, możliwości, bariery. Konferencja odbędzie się 10 i 11 grudnia 2020 roku w formule on-line. Więcej
refernet ico

Znamy Europejski Wskaźnik Umiejętności 2020. Polska wysoko w klasyfikacji

Zdobywanie umiejętności zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest funkcjonowanie systemu kształcenia i uczenia się w danym kraju. Jednym z narzędzi monitorowania zmian w tym obszarze jest Europejski Wskaźnik Umiejętności (European Skills Index). Więcej
icon pt

TRACK-VET: Międzynarodowa konferencja online

Zapraszamy na międzynarodową konferencję poświęconą analizie praktyk oraz systemowych rozwiązań odnoszących się do rozwoju oraz oceny kompetencji przekrojowych uczniów w systemach szkolnictwa zawodowego w 6 krajach europejskich: Austrii, Francji, Łotwy, Norwegii, Polski, Słowacji. Więcej
path2integr ico

Path2Integrity: „Jak możemy promować uczciwość w naszych instytucjach badawczych?”

Jak odróżnić fakty od fikcji, które konkurują o naszą uwagę? W jaki sposób możemy najlepiej uczyć o zasadach etyki badań i rzetelności badawczej? Zapraszamy do udziału w „Dialogach Path2Integrity”, które odpowiedzą na te i wiele innych pytań. Więcej

Aktualności IBE

Gimnazjalista na rozdrożu

- Brak dostępu do indywidualnych porad, lęk przed oceną grupy rówieśniczej, dużo pytań i wątpliwości co do wyboru przyszłego zawodu oraz mała wiara w możliwą pomoc ze strony doradcy – tak niepokoje gimnazjalistów podsumowała dziś Magdalena Kamieniecka, autorka badania „Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych”.

Trzecia klasa gimnazjum to czas podejmowania decyzji o wyborze szkoły. Uczniowie potrzebują jednak pomocy już wcześniej, a przede wszystkim – bardziej konkretnych informacji
o możliwościach i zawodach. Badanie Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych dotyczyło doradztwa zawodowego na poziomie przejścia z edukacji w gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej. Obejmowało osoby zaangażowane w proces wyboru drogi kształcenia, czyli rodziców, doradców zawodowych oraz nauczycieli.

Czytaj więcej...

Młodzież w Laboratorium myślenia

- Badanie Laboratorium myślenia pokazało istotny wzrost kompetencji uczniów po wprowadzeniu reformy podstawy programowej we wszystkich przedmiotach przyrodniczych. Reforma podstawy programowej bardziej sprzyjała dziewczętom niż chłopcom - podsumował wyniki prof. Krzysztof Spalik z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE.

Badanie Laboratorium myślenia realizowane było od 2011 do 2014 r., zawsze jesienią, co roku na próbie ponad 7000 uczniów klas pierwszych ze 180 szkół ponadgimnazjalnych, dodatkowo w 2014 r. także na drugoklasistach. W sumie objęło 35 tys. uczniów. To pierwsze tego typu badanie w Polsce.

Czytaj więcej...

Jaka sala przyjazna i inspirująca dla uczniów?

Przestrzeń sali powinna być zachętą do rozwoju i odpowiedzią na różne temperamenty dzieci

– powiedziała Ludmiła Rycielska, autorka projektu SALA – katalog rozwiązań przestrzennych Sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym.

Czytaj więcej...

Rekomendacje badaczy dotyczące cyfryzacji szkół

Sara Hennessy i Laura London w napisanym przez siebie opracowaniu koncentrują się na tablicach interaktywnych, ale wiele ze sformułowanych przez nich wniosków, zwłaszcza tych dotyczących przygotowania nauczycieli, można odnieść także do innego rodzaju sprzętu elektronicznego wprowadzanego do szkół. Stąd przydatność tekstu w obecnych polskich realiach, gdy planowane są duże inwestycje ukierunkowane na cyfryzację placówek edukacyjnych. Opracowanie zostało oparte na przeglądzie szerokiego spektrum badań prowadzonych w wielu krajach, wdrażających tablice interaktywne w nauczaniu.

Czytaj więcej...

Raport z wynikami Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów 2014

Raport z badania, które w edycji w roku 2014 sprawdzało tylko umiejętności matematyczne uczniów klas III szkół podstawowych. OBUT to dobrowolne badanie, do którego mogła zgłosić się każda szkoła. W tej edycji wzięło w nim udział ponad 7600 szkół (ok.  220 tys. uczniów).
Badanie sprawdzało nie tylko biegłości w rachunkach. Zadania tekstowe w nim użyte pozwalają też rozpoznać, jak dzieci wychodzą poza schematy - poszukują, odkrywają i tworzą własne strategie rozwiązań.

W badaniu użyto w sumie 14 zadań sprawdzających: sprawność rachunkową uczniów, umiejętność selekcji informacji, wyobraźnię geometryczną, umiejętność zauważania zależności między informacjami, rozważanie możliwości (czyli analizę zadania i przeprowadzenie prostego rozumowania).
Każda szkoła biorąca udział w badaniu otrzymuje raporty o osiągnięciach poszczególnych uczniów, klas i całej placówki – także porównujące jak szkoła wypada na tle gminy  czy kraju. Publikowany tutaj raport podaje tylko wyniki na poziomie ogólnopolskim.

 

pobierz: Raport [pdf]

Konferencja podsumowująca projekt Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych.

logo OBUT pomarancz robak

W dniu 2 grudnia 2014r odbędzie się konferencja podsumowująca projekt Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych realizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Konferencja skierowana jest do dyrektorów szkół biorących udział w edycjach Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT), kuratorów oświaty, pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli, a także nauczycieli i pracowników systemu egzaminacyjnego. Na konferencji przedstawione zostaną wyniki OBUT edycji 2011-2014. Zaprezentowane zostaną również wyniki działania Dzieci Myślą. Jak skutecznie uczyć dzieci myślenia matematycznego oraz informacje o nowatorskim podejściu do nauczania matematyki na pierwszym etapie edukacyjnym, wykorzystującym rytmikę i gry planszowe.

Czytaj więcej...

Rozwiązywanie problemów - tak, ale nie na komputerze

Polscy uczniowie gorzej wypadają od uczniów z innych krajów Unii Europejskiej w rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem komputera. 1 kwietnia OECD ogłosiło wyniki badania Problem Solving.

Dziedzina Problem Solving (PS) – rozwiązywanie problemów – stanowiła uzupełnienie głównej części badania PISA. W badaniu wzięły udział 44 kraje i regiony. Badanie polegało na wykonaniu przez 30 min. nietypowych zadań, które wymagały znalezienia rozwiązania przedstawionego problemu. W Polsce badanie zrealizowano wśród 1207 uczniów spośród 4607 uczniów uczestniczących w głównej części badania.

Czytaj więcej...

PISA 2012 wyniki

 

PISA 2012

 

NOWE!
Do pobrania: Pełen raport krajowy badania PISA 2012

 

Polscy 15-latkowie rzadko mają konta w banku, ale z finansami sobie radzą
W raporcie krajowym PISA 2012 oprócz wyników głównego badania można wyczytać też, jak gimnazjaliści radzili sobie z komputerem. Po raz pierwszy sprawdzono, jakie mają umiejętności finansowe
Czytaj więcej

 

Tegroczni maturzyści w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej byli na poziomie gimnazjalistów
Uczniowie I klas szkół ponadgimnazjalnych, czyli tegoroczni maturzyści, w 2012 r. mieli takie same umiejętności, jak ich rok młodsi koledzy z gimnazjum – wskazuje badanie towarzyszące badaniu PISA
Czytaj więcej

 


Wstępne wyniki PISA 2012 opublikowane w grudniu 2013 r.

Czytaj więcej...

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018